5 tips för dig med oro

Hej - fina följare och läsare!


Innan du läser vidare:


Ta ett djupt, djupt andetag. Stanna upp med luften i lungorna. Håll andetaget inom dig i några sekunder.
Låt din utandning ljuda ut genom munnen, luften få strömma ut med en känsla av grundning.

Idag vill jag ge några tankar och förslag till dig, om vad du kan göra (eller göra mer av!) för att ta hand om dig, dessa lite speciella tider på jorden.




1. Checka in i tankar och känslor varje dag. Värdera inte. Den här kan vara betydligt lättare sagd än gjord - I know! Så, här är tillfälle att öva självkärlek och självsnällhet. VAR VARM med dig själv - de allra flesta människor (alla med puls?) går igenom nån form av skärseld i meditation/närvaro, regelbundet. "Borde jag inte känna på ett annat sätt, varför känner jag såhär? Det är nog bara jag som är såhär hopplös - varför blir det aldrig tyst?". Helt naturligt, precis som det ska. Tillåt det ändå. Sätt klockan på en kvart, möt insidan av ögonlocken och bara andas, andas, andas. Eller skriv, skriv skriv.


2. Prioritera sociala relationer - boka en videofika! I tider som dessa kan det vara lätt att vilja gå in i sig själv - att kanske känna motstånd inför att ringa någon utan att kunna boka en fysisk träff. Eller att dela en stund på telefon eller med video, när det känns körigt i själen. Det är precis då, det är som viktigast. Våga och välj att ta kontakt. Om så fem minuter - det gör skillnad. Om du tycker det känns svårt för din egen skull - så se det som att du ger en stor present till någon annan, att visa att du tänkt på den personen.