Oro och ångest.

Tankarna susar, pulsen slår i bröstet, magen bränner eller isar, händerna darrar. Känslorna far runt, hjärnan kokar och du svämmar över av intryck. Sömnen störs, vaken tid är svår att hantera - kanske finns stunder av lugn, när du lyckas distrahera tankarna, eller stunder då du får sova i fred? Det som förut tycktes lätt, har börjat bli svårt - att kunna tänka i flera led, tänka klart, blir istället dimmigt och diffust. Känner du igen dig?

Oro och ångest är i grunden helt normala reaktioner på när vi människor upplever svåra händelser i livet. Det kan handla om förluster, separationer, att någon nära blir sjuk, eller en själv.

En del av oss kan reagera inför en muntlig presentation, eller inför första dejten. Andra upplever det smärtsamt svårt att åka kollektivt, gå på bio, handla en fredag eftermiddag... Listan kan göras lång och varje person kan ha sin helt egna upplevelse av vad som ger påslag, inombords och fysiskt. Det här är på inget sätt en komplett bild kring ångest - mer en introduktion och en vilja att skicka med dig som behöver, några varma förslag att ha med på din resa framåt. Ångest är nämligen vanligare än vad många tror - och det kan ge stor påverkan på din livskvalitet - och är ett ofta missförstått tillstånd. Men så många som var tredje kvinna får någon gång i livet en ångestsjukdom. För män är motsvarigheten ungefär var femte. Alltså inte att ha inslag av oro eller ångest då och då - utan faktiska ångestsjukdomar så som panikångest, posttraumatiskt stressyndrom eller ångestsyndrom, för att nämna några.

Om du upplever oro och ångest på ett sätt som blir svårt för dig att leva med, vill jag skicka med några olika saker på din resa!

- Andas.

Genom att mjukt rikta fokus på dina kroppsliga förnimmelser - så som att känna kontakten av tumme och pekfinger, eller att känna hur andetaget får sjunka hela vägen ner i magen - kan var